Koranverbranding ‘idioot en gevaarlijk’
De Amerikaanse minister Holder van Justitie vindt de voorgenomen Koranverbranding van dominee Terry Jones ‘idioot en gevaarlijk’. Ook minister Clinton noemt het plan ‘respectloos en onfatsoenlijk’. Ik kan mij wel vinden in die oordelen. De actie van Jones bevordert op geen enkele wijze een open en eerlijke discussie over de islam. Jones wist van te voren natuurlijk dat zijn plan om op 11 september de Koran te verbranden op grote bezwaren zou stuiten maar hij is er zo van overtuigd dat de islam het werk van de duivel is dat hij vindt dat hij dit moet doen. Elke religie heeft zijn eigen fundamentalisten en godsdienstwaanzinnigen; Jones is daar een voorbeeld van. Hij krijgt zaterdag voor het oog van de wereldpers waarschijnlijk een boete voor illegaal fikkie stoken. De risico’s die erdoor ontstaan voor Amerikaanse burgers, bedrijven en militairen in het buitenland zijn natuurlijk vele malen groter. Ook daarom begrijp ik de Amerikaanse regering heel goed.














deze dag was tot zover altijd de dag waarop iedereen werd herinnerd: zoals Bush en Bin Laden (de twee organisatoren van deze ramp) zijn, zo wil ik niet zijn. Nu zal ik eerder aan de verbranding van mijn heilige boek denken en dat zal bitterheid zaaien in mij en samen met mij nog heel veel moslims. Maar Ik weiger te worden zoals Terry Jones. Ik zal zijn acties niet van mij een haatvol en haatdragend persoon maken. God oordeelt, ik aanschow.
Reactie door Houssain Ayoubi — donderdag 9 september 2010 @ 14:26
Verbieden zou netter zijn en laten we ook direct de bijbel mee nemen Het zijn alle twee afschuwelijke sprookjes boeken met veel kwaadaardige gevolgen.
Reactie door De Hakker — donderdag 9 september 2010 @ 16:06
Is het optreden van dominee Terry Jones zo uitzonderlijk dan? Je zou ze de kost moeten geven die zich zo uiten als hij. En wat is het verschil tussen hem en Wilders? De blonde schreeuwlelijk uit Venlo wilde ooit vele pagina’s uit de Koran scheuren. Boeken van van andersdenkenden verbranden of verscheuren is helaas van alle tijden.
Reactie door Harry Scheltema — donderdag 9 september 2010 @ 16:39
Ja Harry en er loopt een meneertje in jouw werkomgeving rond die op een soortgelijke wijze aan het anti-islam hitsen is. Allerlei gevolgen daarvan zijn voorspelbaar dus is het oorzakelijk verband nu al beschikbaar. Wat doe jij aan Geert Jones?
Reactie door tael — donderdag 9 september 2010 @ 16:56
Boeken verbranden is altijd een teken van echte gekte.
Los daarvan, wil ik wel kwijt dat de Bijbel, de Koran en Mein Kampf voor wat betreft het buitensluiten van ‘andersgelovigen’ propageren! En niet echt zachtzinnig.
Het slaat ook nergens op, immers zo langzamerhand dringt het door dat het 9/11 bloedbad niet zomaar gelinkt kan worden aan mensen die de Islam aanhangen.
Reactie door tess Jungblut — donderdag 9 september 2010 @ 18:54
Wat denkt Harry waar de slachtoffers nu vallen tijdens het verblijf van de militairen in het buitenland. Gadveredarrie, wat een hypocrieten. De burgers in de wereld begrijpen de Amerikaanse regering ook heel goed, vreemd dat zij dat niet vertegenwoordigd zien in hun eigen regering.
Reactie door Chantal — donderdag 9 september 2010 @ 20:28
@2
Hoezo verbieden? Mag iedereen zelf lezen wat hij wil. Netter zou zijn als je iemand die vrijheid gunt.
Reactie door Chantal — donderdag 9 september 2010 @ 20:38
een soort kristal nacht/dag,,
waarom nog doden herdenkingen,leren doen ze er niets van,
een dief/moordenaar in de kerk/straat/dorp//land/werelddeel,
verbieden we dan de totale kerk/straat/dorp/land/werelddeel?
de us/eu/israel wel!
slaap zacht wereld we laten deze hufters gewoon hun gang gaan,zaterdag,
we zullen zondag wel weer wakker worden,
of niet?
das dan weer reden om even te gaan fotoshoppen en aan te vallen.
Reactie door ad — donderdag 9 september 2010 @ 21:23
De hele discussie rondom de bouw van het Islamitisch cultureel centrum, 2 blokken verwijdert van “Ground Zero” en de verbranding van de Koran op 11 sept. 2010 is een non-issue en gebaseerd op afleiding! Waar het werkelijk om draait is dit;
“On Thursday September 9, 2010, Gravel and Gage will host a central press conference at the National Press Club in Washington, DC, presenting HARD EVIDENCE that all three WTC skyscrapers on September 11, 2001, in NYC were destroyed by explosive controlled demolition.”
Ja, u leest het goed HARD EVIDENCE dat de drie WTC gebouwen WTC 1, 2 en 7 d.m.v. “controlled demolition” naar beneden zijn gebracht en daar is niet één moslim aan te pas gekomen!
http://www.infowars.com/1270-architectsengineers-reveal-hard-evidence-of-explosive-demolition-at-world-trade-center-on-911/
Dit is óók een aanklacht tegenover Europese politici, die het zover hebben laten komen!
U, die medeverantwoordelijk zijn voor 1,3 miljoen Iraakse doden, mismaakt geboren baby’s, het onverminderd doorgaan van onbemande “Drone” aanvallen op onschuldige burgers en u kijkt niet eens met een rood hoofd de andere kant op, u laat het gewoon gebeuren! Dit is niet wat de internationale gemeenschap heeft bedoelt met het opsporen van de schuldigen en hen voor het gerecht te brengen!
Reactie door Joop — donderdag 9 september 2010 @ 21:49
Reactie door Chantal — donderdag 9 september 2010 @ 20:38
Ik denk als je ziet wat deze boeken aan ellende de afgelopen eeuwen hebben opgeleverd(en nog en gaan) dat dit niet ver van de gevolgen van Mein Kampf afzit.
Reactie door De Hakker — donderdag 9 september 2010 @ 22:16
Ik zie het bezwaar niet. Toen halverwege de jaren negentig Lebbis en Jansen in hun cabaret “figuurlijk”op de bijbel scheten hebben we van niemand iets vernomen.
Toen Madonna een kruisigingsscène opvoerde in de Arena, een jaar of vijf geleden, protesteerden een handjevol christenen vreedzaam voor het stadion.
Nu iemand de koran wil verbranden wordt er moord en brand geschreeuwd.
Wat een overtrokken reacties toch !
Laat die man zijn korans verbranden en haal er je schouders over op.
Die opgenaaide verongelijktheid van de moslims gaat mij te ver.
Reactie door Henk — donderdag 9 september 2010 @ 22:21
Henk, eindelijk eens een verstandige reactie op dit item.
Links nederland vond het altijd prachtig om christenen te verketteren, niks was te gek maar owee als je iets over moslims zegt, raar hoor,ik begrijp er niks meer van.
Reactie door Carla — donderdag 9 september 2010 @ 23:10
Ondertussen zakt de SP in de peilingen naar 12 zetels het CDA naar 15, VVD stabiel op 31 en de PVV stijgt naar 32 zetels.
De SP heeft andere problemen aan het hoofd. De partij is niet geliefd bij links en niet bij rechts.
De SP doet dus helemaal niks met de ontwrichtende angst die kennelijk leeft voor de vreemde cultuur die moslims meebrengen naar het Westen. Of die angst nu terecht is of niet. De SP spreekt zich niet duidelijk uit.
De SP mist gewoon de boot in de media en in de Tweede Kamer. Waar, staat de SP in deze discussie?
Dat vraagt om bezinning en actie.
correctie
Reactie door Hugo Freutel — vrijdag 10 september 2010 @ 00:29
@Henk
Die vergelijkingen gaan echt niet op.
Reactie door tess Jungblut — vrijdag 10 september 2010 @ 00:54
Je zou je af kunnen vragen wat het verschil is tussen en fanatieke moslim en Terry Jones.
Volgens mij helemaal niets.
Allebei ‘bezeten’ door wat nietszeggende letters. Sprookjes.
Reactie door Anja — vrijdag 10 september 2010 @ 09:01
De dominee heeft nu gezegd dat de verbranding niet doorgaat. Maar hij heeft zijn politieke punt gemaakt. Een paar dagen lang had hij alle media aandacht. Hij zal wel niet de laatste zijn die zo in de publiciteit probeert te komen.
Ik vind dat je geen boeken moet verbranden, en vooral geen boeken die religieuze of emotionele betekenis hebben voor groepen mensen. Het gaat hier niet om de boeken zelf (immers zijn ze gewoon stukjes karton en papier) maar om de signaal die men daarmee wil geven. In feite komt het neer op haat zaaien.
Aan de andere kant, denk ik niet dat we ertegen moeten zijn omdat sommige moslims (of andere gelovigen) dan boos zullen worden en onze troepen zullen aanvallen e.d. Wij mogen toch zelf bepalen wat wij in onze eigen landen doen, en wat wel of niet tegen de wet is?
Wij moeten dus de openbare verbranding van de koran, bijbel, Thora etc. uit principiële redenen afkeuren, en misschien zelfs verbieden. Maar we moeten dat uit beschaafdheid doen, niet omdat we bang zijn voor represailles.
Reactie door Charles — vrijdag 10 september 2010 @ 09:34
@9
Joop,
En dan zegt Halsema dat Verhagen zo goed zijn best doet w.b. mensenrechten. Voor een gedeelte dan, denk ik, de rest is voor de dierenbescherming.
Reactie door Chantal — vrijdag 10 september 2010 @ 10:49
@10
Mein Kampf werd amper gelezen. En allejezus, wat zal jij een last hebben van de koran, zeg. Het hakt er ook aardig in.
Reactie door Chantal — vrijdag 10 september 2010 @ 10:59
@16
Het probleem is dat wij in andere landen zitten waar onze Westerse olienormen en waarden worden opgelegd via moord en marteling.
Reactie door Chantal — vrijdag 10 september 2010 @ 11:41
Ja Hugo Freutel(13). Ik ga met je betoog een heel eind mee. Wat je schrijft is één van de redenen van mijn ongerustheid. T.a.v. mijn standpunten, idealisme etc. gaat het in Nederland m.i. helemaal mis. Ik hoop – zoals ik vele malen in deze blogs heb gezegd – dat ik ongelijk heb. Voorlopig is het echter wel zo, dat, al zouden er voor de SP maar 2 zetels overblijven, ik lid blijf. tenzij er dingen gebeuren, die in strijd zijn met mijn visie op de samenleving.
Ik zou tegen mijn partij willen zeggen: “Blijf bij jezelf en onthou je van politieke glibberigheid”
Jan.N
Reactie door Jan Noort — vrijdag 10 september 2010 @ 12:07
Een ieder, Harry van Bommel incluis en ook alle media, schijnt er aan voorbij te gaan dat er op 9/11 ook Moslims, die in het WTC aanwezig waren, waarvan er ook een deel daar gewoon werkte, zijn omgekomen.
Overigens ook nog eens zeker enige atheïsten, ook al is het voor je leven in de USA nog ongemakkelijker om atheïst te zijn als Moslim is me verteld.
Goed de christenen stelen gewoon het verdriet van die anders “gelovigen” en niet alleen ten faveure van zich zelf, nee ze zetten voor een deel ook nog eens aan tot extra haat jegens Moslims.
Het herdenken van 9/11 op “ground zero” zou in het teken moeten staan van het herdenken van allen ongeacht hun geloof die daar zo afschuwelijk zijn vermoord.
Mensen als Jones en Wilders, ik verwacht geen afgewogen toespraak van deze Horowitch adept, zouden als “gevaarlijke gekken” in elk geval geweerd moeten worden van zo’n herdenking. Ze bezoedelen de nagedachtenis van allen die daar omkwamen.
Roelf
Reactie door R. van Bergen — vrijdag 10 september 2010 @ 12:37
@Chantal #17
Binnen de kamer zijn wij vijanden, maar daarbuiten kunnen wij héél goed met elkaar door één deur! Ik moet zeggen, het is ook wel een sensationeel gezicht als er een live debat op TV is en men weet dat de camera op hen gevestigd is en zij even flink van leer trekken! Denk je toch dat er iets gebeurd, toch? Dat is wel gebleken met het debat over de “Commissie Davids”, ik zit nu nog op een parlementaire enquete te wachten, maar ik kan waarschijnlijk wachten tot ik een ons weeg!
Reactie door Joop — vrijdag 10 september 2010 @ 15:10
Het verschil tussen een fanatieke moslim en Jones is dat Jones niet moordt in naam van zijn God en de moslim dat wel doet. Of was je 9/11 alweer vergeten, Anja? Overigens is het geen sprookjesboek aangezien je aan de hand van de Bijbel de kunt aantonen dat archeologen gelijk hebben.
Wie de Bijbel verbrandt heeft geen besef was de westerse civilisatie en moet niet beginnen te krakelen dat Nederland geen cultuur heeft zoals Halsema en Maxima beweerden.
Boeken verbranden, welke dan ook is ronduit stupide. Jones dient het verderfelijke van de islam in de koran te tonen, dat overtuigt (behalve dan natuurlijk bij mensen met oogkleppen op) en er op wijzen dat de moordpartijen al 1400 jaar plaatsvinden tot in ieder land ter wereld.
Reactie door John — vrijdag 10 september 2010 @ 17:23
carla 12 even een dingetje van mij,,rechtse christenen te verketteren,das wat een andere benadering,
er zijn ook linkse gelovigen die zien dat de rechtse waf waf gelovigen eigenlijk gewoon gebleept zijn,die op partijen stemmen die cda en vvd en cu etz heten omdat ze zo leuk de wereld uitdunnen met hun oorlogen en hun vieze leugens.en hun vrouwen niet mogen werken,wel stemmen op manlief?maar voor de rest 1 recht,aanrecht.
maar ja je mag eigenlijk niet oordelen maar zou je de letteren van een bijbel er bv bij halen,,zouden ze terstond opgehangen en onthoofd worden na jaren van martelen bliksem en donder er bij bv, of je laat ze achter om kijken,dan veranderen ze in zout,moet er wel net een zee liggen.
maar dat mag je alleen denken, hoor,anders sturen ze hun ahum wet’s dienaren?? op je dak.
dus nu maar hopen dat diegene die ergens boven is nu eens de klus afmaakt,na hun dood.
na mijn weten is die zeker links,,
nee alle gekheid op een stro,oeps stokje,er zijn plenty linkse?christenen,en mogen die nu ook eens de boel verketteren? die rechtse extremisten doen het al eeuwen.
alle landen waar voorheen bruin lichtbruin donker bruin,, de mensen waar we uit voort gekomen zijn dus,en met ahum veren en of blote kont rond holde in vrijheid,moesten aanzien hoe dat soort balken/verha voc soort broeders hun land rijkdom en hun vrouwen jatte en hun kinderen bv bij aboriginals? en hun dwongen katoliek? te worden of anders dood.tja das een rechtse rijke voc bleep liefst met bijbel in de hand oordeelde.
links was toen ook al meestal arm,
en kijk eens hoe de burger gedegradeerd is door dat soort,een timmerman bv was toen haast van adel,nu mag je je eigen pensioen nog gaan betalen,en graag op 65 sterven,en dat allemaal door dat soort wat wel vroom voor in de gre/kat etz kerk zit,kunnen ze de wat minderen nog steeds met de nek aan kijken.
zomaar wat gedachten,
enige overeenkomst met bestaande figuren is puur toeval,artikel 666 van het nl straf?rechts rechtboek pagina 999.
Reactie door ad — vrijdag 10 september 2010 @ 18:02
Dominee Terry Jones woonde en predikte dertig jaar lang in Keulen. Pas vorig jaar is hij naar Amerika teruggekeerd. De vraag is dus of hij een Amerikaans of een Europees fenomeen is, aangezien zijn islamofobie al in Keulen steeds extremer werd.
Maar het kan ook zijn dat hij gewoon psychisch niet helemaal in orde is. De “sektenbeauftragte” van de Evangelisch-Luthersche kerk in Noordrijn-Westfalen zegt dat sommige van zijn ex-volgelingen vandaag nog in therapie zijn.
Reactie door Charles — zaterdag 11 september 2010 @ 00:31
@23 John,
Je begrijpt werkelijk niet jongen hoe het één en ander in elkaar zit, laat staan dat je besef hebt van wat er werkelijk speelt.
Dit blijkt wel weer uit hetgeen je neerkalkt. Jaartallen doen er trouwens geen éne donder toe, maar goed dat snap jij nog niet, dus kan ik het je ook niet kwalijk nemen.
Als Jones beweert dat hij in opdracht van god deze koranverbranding moet doen, is hij net zo gek en bezeten als al die moslims die denken dat ze de cristenen om zeep moeten helpen, omdat ze zgn. het ware en énige geloof hebben.
En dat is nu nét hetgene wat Jones ook wil. Moslims om zeep helpen.
Geloof mij nu maar John, er is geen geloof, het enige geloof is datgene wat je jezelf in je kop haalt en je je voorstelt, maar kloppen doet het van geen kanten.
Och gossie, word je alweer in de luren gelegd, bedonderd door je eigen gedachtengang.
Nou John, ik heb vroeger een zéér gofvrezende opvoeding gehad, maar was er gelukkig al snel achter, dat als god liefde zou zijn wat volop verkondigd werd maar er intussen geen éne moer mocht, er geen éne donder klopte van hetgeen mij werd verteld.
Aan de wilgen met elk geloof en elk sprookjesboek.
Het geloof en de goedheid voor je medemensen zit in jezelf en zal ook vanuit jezelf moeten komen, daar helpt geen éne kapstok als de bijbel of koran aan.
Geschreven beide door de gebroeders Grimm, toen alleen onder een andere naam.
Reactie door Anja — zaterdag 11 september 2010 @ 00:41
Reactie door Chantal — vrijdag 10 september 2010 @ 10:59
Ik zie geen verschil wat Mein Kampf aan extremisme en fanatisme te weeg heeft gebracht en wat de Bijbel en de Koran aan extremisme en fanatisme al eeuwen brachten en nog brengen.
Het is van de gekke dat dit de religies wel toegestaan wordt en in politiek vorm verboden wordt in Nederland.
Maar als jij in de ik vorm blijft hangen dat houd het snel op. Ik heb en had ook geen hinder van Mein Kampf trouwens.
Reactie door De Hakker — zaterdag 11 september 2010 @ 00:48
@ Charles (16):
Helemaal mee eens!
Mensen die zelf geen geloof aanhangen en bovendien fel atheïstisch zijn, zijn buitengewoon onverdraagzaam als zij anderen niet de ruimte willen gunnen wél een geloof aan te hangen. Met andere woorden: het verbieden (of in dit verband: verbranden) van welk godsdienstig boek dan ook is buitengewoon antidemocratisch en in strijd met de mensenrechten.
Wilders is een opportunistische gladjakker met zijn strijd tegen de Islam. (Zelf zag ik pas geleden weer TV-beelden waarin hij absoluut geen onderscheid maakt tussen extremisten, fundamentalisten en “gematigde” of liberale moslims; in het buitenland spreekt hij over: geen enkele moskee erbij, geen enkele moslimimmigrant erbij, eventueel dertig miljoen mensen uit Europa zetten, Islam is gelijk aan fascisme en communisme, e.d.).
Reactie door Olav Meijer — zaterdag 11 september 2010 @ 01:44
Boekverbrandingen zijn natuurlijk een van de meest primitieve dingen die men kan doen eigenlijk net zo dwaas als knoflook ophangen tegen vampiers, je kunt dwaze gedachten niet uitroeien met verbrandingen.
Aan de andere kant als men toch aan het verbranden gaat neem dan gelijk de Bijbel en Thora ook maar mee, de onsmakelijkheden in deze geschriften doen voor elkaar niet onder, kijk naar het verleden waar het Christendom met de Bijbel in de hand een groot deel van de wereldbevolking uitgemoord heeft, laten we over de Thora maar zwijgen want iedereen die commentaar heeft op de fundamentalisten van het Joodse geloof is bij rechts gelijk een antisemiet.
Het probleem ligt niet in deze boeken maar ligt volledig bij de fundamentalistische aanhang van de grote wereld geloven, inclusief het hindoeïsme waar de fundamentalisten ook wel raad weten met kwalijke zaken.
Volgens mij heeft rechts met zijn aanvallen op de Islam gewoon een nieuwe grote bron van inkomsten gevonden ( het Moslim bashen is inmiddels een miljarden industrie ) en voor sommigen tevens de manier om bekend te worden, wie had er eerst van deze dwaze on Christelijke dominee gehoord? ga er maar van uit dat zijn collecte schaal na deze berichten iets beter gevuld wordt.
Reactie door Herman — zaterdag 11 september 2010 @ 05:36
@13 Jouw verbazing over wat zich t.a.v. de SP
deze weken afspeelt kan ik enerzijds begrijpen,
maar anderzijds begrijp ik de waarschuwing bij
monde van Jan.N heel goed die juist nu waar-
schuwt voor ‘politieke glibberigheid’.
Misschien kun je ‘t iemand binnenkort weer horen zeggen: …de periode waarin we nu zijn
aanbeland, zie ik als een impasse tussen twee
bijzondere perioden….. !
Immers, het IS NOG GEEN uitgemaakte zaak wié
er met wélk aantal zetels in het Kabinet zullen
plaatsnemen, en wié NIET!
De verdeling volgens theoretische begrippen te
doen gestalte geven d.m.v. een rechts-links ge
dachte slaat nl nérgens op, als partijen veel
aandragen waar zij in wezen hetzélfde over wil
len denken en besluitvorming toepassen.
Als men wil manoeuvreren tussen beháálde zetels
en ´peilingen´ zijn het degenen die het slimst
in de loop der jaren hiermee zijn omgegaan.
De SP kan beter ACTIEF in de luwte blijven en
haar kracht bewaren voor de TWEEDE Kamer dan
zich ook te doen slingeren van links naar weer
rechts en v.v. !
Wat je poneert aan evt. niet voldoende genuan-
ceerde meningen of voornemens moeten evt. dan
- kan zeer onfortuinlijk zijn – weer moeten
terugnemen. Dié ervaringen vallen m.i. al weken
lang Max Verhagen ten deel die bij het ontstaan
daarvan bliksemsnel zijn visie moet bijstellen
en liever de pias uithangt op het moment dat
hij, daarmee geconfronteerd, serieus op een
vraagstelling wil ingaan of het wisselen van
argumenten wil afkappen.
Let goed op hoé Emile zijn vraagstelling weet op te bouwen, waardoor men moeilijk aan de eind
fase van het af te handelen onderwerp kan ont-
komen. Onbevangenheid en vasthoudendheid weet
hij met zorg te combineren en zal de SP de grote lijn willen vasthouden en zich niet ver-
liezen in onbenulligheden om de nog steeds nu
verloren gaande tijd te vullen.
De SP laat zijn ´gekozenen´ in hun waarden om
ze, ogenschijnlijk, even met rust te laten,
terwijl ze intussen doorgaan met een agenda af
te werken en zal hoop ik NU ECHT het ´openbaar
vervoer´ en de ´zorg´ de grootst mogelijke aan-
dacht krijgen, als blijkt dat veel ouderen en
gehandicapten kunnen fluiten naar hulp en de zo
broodnodige bijstand.
Zo moet ook de Zorgtoeslag aangewend kunnen worden voor zorgkósten en niet om er de verhoog
de Inkomstenbelasting mee te moeten betá…len!
De predikant die d.m.v. Koranverbranding een
teken wilde geven aan uitwassen binnen fanatiek
bedreven religieuze zienswijzen heeft kennelijk
een moderner middel gezocht dan Calvijn in zijn
tijd en diens ´middelen´ om mensen tot ´geloven
te dwingen´. In die tijd werd zelfs een heet
gemaakte pook door iemands tong gehaald en ook
dat werd in Frankrijk beschreven en gepubli-
ceerd maar verscheen nooit in een Nederlandse
vertaling.
Ja, ja, het wordt opnieuw tijd voor een heel
intensieve REFORMATIE na ook deze gepooGde for-
matie.
Reactie door Madelief — zaterdag 11 september 2010 @ 06:09
De Sensatiezucht van Verongelijkten
Boeken zijn dode bomen; mag je dode bomen verbranden als je het koud hebt ?.
Hakker heeft gelijk als hij zegt dat dode bomen verbranden niet minder banaal is dan geroddel over een affaire van een tweederangs actrice.
Zolang boeken bestaan, worden ze verbrand; moeten we niet op een wat intelligenter niveau gaan denken.
Zelfs aantasting van de persoonlijke identiteit is ondergeschikt aan het maatschappelijk belang.
Freutel heeft gelijk als hij zegt dat het slechts sensatiezucht is van een stelletje verongelijkten en dat we ons beter ernstig druk kunnen maken over het feit dat onze politieke leiders op dit moment onze westerse welvaart aan het afbreken zijn alsof het een sport is.
“Gun die geitenwollensokkenjongens ook eens een banaal verzetje”, “laat ze hun frustraties eens lekker wegkwetteren in de wind”; psychologisch heeft het wellicht wel nut voor de dommen onder ons, dus laten we, om die reden, het wederzijdse fenomeen maar aanvaarden als een soort volksvermaak.
Maar niet meer dan dat.
Reactie door ACE — zaterdag 11 september 2010 @ 12:05
@13 en @20
Emiel doet het goed! maar inbreng van Agnes had
nu veel duidelijkheid kunnen geven. Bij haar vond menigeen de performance achterblijven maar wat kopen we nu voor het vernis van al deze inhoudsloze kakelaars? Ik hoop op een snelle zijdelingse instroom van Agnes als ‘wetenschappelijk adviseur’.Dan kan ze effectief commentaar bieden.
Reactie door tael — zaterdag 11 september 2010 @ 12:28
@23 John
“23.Het verschil tussen een fanatieke moslim en Jones is dat Jones niet moordt in naam van zijn God en de moslim dat wel doet.”
Rare scheve vergelijking.
Overigens zou het me niet verwonderen als de aanhangers van deze Jones ook wel eens betrokken zouden kunnen zijn bij het vermoorden van artsen die abortussen uitvoeren.
Maar een juiste vergelijking is de volgende.
Het verschil tussen Jones en zijn volgelingen,
als mijn bovenstaande suggestie niet blijkt te kloppen en volgelingen moet er zonder meer bij wil het een geldende vergelijking zijn,
en fanatieke christenen,
deze vooral voorop en moslims,
is dat hij en zijn volgelingen niet moorden,
nogmaals als mijn vooronderstelling niet klopt en de fanatieke christenen b.v. “Het verzetsleger van de heer” en de genoemde moordenaars van onder anderen dus bepaalde vrouwen artsen,
en de extreme,
fanatieke is hierbij inherent, maar fanatiek alleen impliceert nog steeds geen neiging tot moorden,
christenen en moslims
(overigens geldt voor nog een paar religies)
doen dat dus wel.
Verder nogmaals: Bij dit gigantische mensonterende gebeuren zijn ook moslims om gekomen en ik bedoel dus niet die verblinde idioten die zich, onterecht ook moslim waanden.
De laatste dagen laten de media moslims in de USA zien die hun roots ooit eens hadden in wat we opeens moslimlanden plegen te nomen. Echter in de jaren 60 en 70 waren er vele Afro-Amerikanen die zich bekeerden tot de Islam en wel omdat ze ervoeren dat christenen helemaal niet zo tolerant waren, b.v. lynchen, martelen van openbare voorzieningen uitsluiten, alleen omdat ze zwart waren. Ze kwamen tot de conclusie dat de Islam dit gedrag verbood. Zie bijvoorbeeld Cassius Clay die zich na zijn bekeren Mohammed Ali ging noemen.
Er werkten in het WTC een flink aantal Afro-Amerikaanse moslims.
Waarom men daar niet aan refereert begrijp ik niet. Dat jij dat negeert dat verwondert me overigens helemaal niet. Jij negeert alles wat je niet uitkomt en je kortzichtige vooroordelen naar het rijk der fabelen verwijst.
Roelf
Reactie door R. van Bergen — zaterdag 11 september 2010 @ 17:19
@20 Jan Noord,
Ik deel je ongerustheid.
Er zijn legio zakelijke argumenten die te weinig genoemd worden door de SP en andere linkse partijen om de PVV de mond te snoeren:
.1 Juridisch ( NL en EU ) heeft de PVV weinig instrumenten om moslims uit te zetten, hoofddoekjes te belasten, in “knieën te schieten” of andere dreigementen uit te voeren.
.2Veel migranten brengen geld in het laadje en doen het vuile werk wat autochtone nederlanders te beroerd voor zijn.
.3 Een antimigratie beleid brengt ook de kennis economie in gevaar: er is geen enkele buitenlander die nog naar Nederland wil komen.
.4 Sociaal-economisch deelt de PVV veel standpunten met de SP en is helmaal niet rechts.
Waar de PVV een compliment verdiend is de signalering van de integratieproblemen met ( laagopgeleidde) moslims.
Elke godsdienst die vrouwen, homo’s, maatschappelijk achterstellen dient daarop aangesproken te worden.
Reactie door Hugo Freutel — zaterdag 11 september 2010 @ 18:59
(34) Hugo Freutel:
In de 1ste plaats is het niet Jan NoorD, maar Jan NoorT. Verder niet zo belangrijk hoor!
Verder ben ik het natuurlijk met je eens. Vooral met je laatste alinea. Waar ik het echter niet mee eens ben, is je op één na laatste alinea. Ik ben van mening dat de PVV vanwege zijn, voor Nederland, extreme islamofobie geen enkel compliment verdient. Het zg linkse sociale element wordt er m.i. bijgehaald om linkse kiezers naar de PVV te trekken. We zullen zien hoe e.e.a. uitpakt als er eventueel een rechts minderheids-kabinet uit de bus komt met gedoogsteun van de sociaal-economisch linkse (???) PVV.
Jan.N
Reactie door Jan Noort — zaterdag 11 september 2010 @ 23:20
even ter verbetering om het lezen van een reactie wat prettiger te maken, iets waar ik Madelief al meerdere keren om heb gevraagd, maar zij daar geen antwoord op heeft willen geven en er dikke shit aan heeft.
Haar goed recht, maar voor een ander niet echt plezierig om haar stukken!!!! nog te lezen.
De manier waarop haar reactie’s zijn opgesteld, zijn vervelend en erg lang om te lezen, kortom; niet doorheen te komen.
Sorry schat, ik heb het 3x gevraagd om iets aan je indeling te doen, geen reactie gehad van je en ik zal je nu laten zien met jouw ingezonden reactie hoe het wel kan.
(misschien ben je in de 60ties blijven hangen dat je nog een baan had)
@13 Jouw verbazing over wat zich t.a.v. de SP deze weken afspeelt kan ik enerzijds begrijpen,maar anderzijds begrijp ik de waarschuwing bij monde van Jan.N heel goed die juist nu waarschuwt voor ‘politieke glibberigheid’.
Misschien kun je ‘t iemand binnenkort weer horen zeggen: ..de periode waarin we nu zijn
aanbeland, zie ik als een impasse tussen twee bijzondere perioden….. !
Immers, het IS NOG GEEN uitgemaakte zaak wié er met wélk aantal zetels in het Kabinet zullen plaatsnemen, en wié NIET!
De verdeling volgens theoretische begrippen te doen gestalte geven d.m.v. een rechts-links gedachte slaat nl nérgens op, als partijen veel aandragen waar zij in wezen hetzélfde over willen denken en besluitvorming toepassen.
Als men wil manoeuvreren tussen beháálde zetels en ´peilingen´ zijn het degenen die het slimst in de loop der jaren hiermee zijn omgegaan.
De SP kan beter ACTIEF in de luwte blijven en haar kracht bewaren voor de TWEEDE Kamer dan zich ook te doen slingeren van links naar weer rechts en v.v.!
Wat je poneert aan evt. niet voldoende genuanceerde meningen of voornemens moeten evt. dan kan zeer onfortuinlijk zijn, weer moeten
terugnemen.
Dié ervaringen vallen m.i. al weken
lang Max Verhagen ten deel die bij het ontstaan daarvan bliksemsnel zijn visie moet bijstellen en liever de pias uithangt op het moment dat
hij, daarmee geconfronteerd, serieus op een vraagstelling wil ingaan of het wisselen van
argumenten wil afkappen.
Let goed op hoé Emile zijn vraagstelling weet op te bouwen, waardoor men moeilijk aan de eind
fase van het af te handelen onderwerp kan ontkomen. Onbevangenheid en De SP laat zijn ´gekozenen´ in hun waarden om
ze, ogenschijnlijk, even met rust te laten, terwijl ze intussen doorgaan met een agenda af te werken en zal hoop ik NU ECHT het ´openbaar ervoer´ en de ´zorg´ de grootst mogelijke aandacht krijgen, als blijkt dat veel ouderen en
gehandicapten kunnen fluiten naar hulp en de zo broodnodige bijstand.
Zo moet ook de Zorgtoeslag aangewend kunnen worden voor zorgkósten en niet om er de verhoogde Inkomstenbelasting mee te moeten betálen!
De predikant die d.m.v. een koranverbrandig een teken wilde geven aan uitwassen binnen fanatiek
bedreven religieuze zienswijzen heeft kennelijk een moderner middel gezocht dan Calvijn in zijn
tijd en diens ´middelen´ om mensen tot ´geloven te dwingen´.
In die tijd werd zelfs een heet
gemaakte pook door iemands tong gehaald en ook dat werd in Frankrijk beschreven en gepubliceerd maar verscheen nooit in een Nederlandse
vertaling.
Ja, ja, het wordt opnieuw tijd voor een heel intensieve REFORMATIE na ook deze gepooGde formatie.
Reactie door Madelief — zaterdag 11 september 2010 @ 06:0
Meisje leif, probeer eens iets zonder al dat gehak op je spatiebalk en entertoets te schrijven. Je zou jouw bijdrages hier er een stuk aangenamer door maken, want de laatse 6 maanden ben je voor mij gewoon 1 grote ergenis om te lezen.
En dan heb ik het niet over de inhoud, maar over de opbouw, laat datduidelijk zijn.
Nou Madelief, ik zou zeggen doe er je voordeel mee met deze tip, en ieder ander hier een plezier, om het lezen van jouw ellenlange epistels wat makkelijker te maken.
Fijne zondag.
Reactie door Anja — zondag 12 september 2010 @ 00:53
@ Hugo Freutel (34):
Citaat: “Sociaal-economisch deelt de PVV veel standpunten met de SP en is helemaal niet rechts.”
Daarmee ben ik het niet eens. De PVV heeft gewoon een groot deel van het sociaal-economische programma van de SP gekopieerd. (Tevoren had ze helemaal geen heldere standpunten op dat vlak). Maar hoe sterk dat werkelijk leeft binnen die partij (lees: Wilders) blijkt wel uit het feit dat het niet verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd al vóór de coalitieonderhandelingen werd prijsgegeven! Wilders komt uit het (extreem) neo-liberale kamp en kan zich wel een beetje linksig voordoen om een groter potentieel aan kiezers aan te boren, maar dat is slechts vernis.
Reactie door Olav Meijer — zondag 12 september 2010 @ 10:01
er staat hier tekst dat zogenaamd opbouwend is,,maar zo praat een baas of omhoog gevallen bouwvakker ook,
en eeuu een ieder ander hier??spreek even voor je zelf zeg,,lees het anders 2 keer.
Reactie door ad — zondag 12 september 2010 @ 15:45
@Anja #36
Sorry, ik heb er géén enkele moeite mee Madeliefs reacties hier te lezen! Het kost soms even tijd, iets waar jij géén geduld voor kan opbrengen waarschijnlijk, of anderszins, maar ik kan de reacties van Madelief goed volgen! Toch is het vreemd, dat jij ten tijde van Tinus Plotseling géén enkele moeite had met Madeliefs reacties en nu ineens wél! Het is zomaar een observatie, of zoals ad placht te noemen, “zomaar wat gedachten”!
Reactie door Joop — zondag 12 september 2010 @ 22:25
Als men de koran zou willen verbieden, dan moet men dat ook met de bijbel doen. Ook onder de katholieken is er veel onrust geweest. Dat wordt vaak vergeten. Nu wordt er veel onrust gezaaid onder de moslims en nu wil men de koran gaan verbieden. Wees dan consequent en verbied ze allebei of geen van beiden.
Reactie door Maayke — maandag 13 september 2010 @ 11:59
maayke,verbieden hoeft niet?het is heel eenvoudig,
wereld wijd verbieden dat een geloof wordt misbruikt in de politiek,,zoals bv in nederland door pvv waar joden uit israel/en pro israel uit nederland bij zijn voor maar 1 reden om samen met de vvd/ cda/cu/en die andere vrouw/homo onvriendelijke partij die nog steeds mijn belasting cent krijgt met maar 1 reden politiek?? bedrijven,het vernietigen van anders denkende .
regeringen die nog wel mulaas?en keppels en witte sinterklazen in hun regeringen wil toelaten ,uitsluiten van meedoen met alles wat de sport 4 jarig uitbrengt,verbieden op andermans grond gebied te vertoeven,wel dan is israel gelijk al 64 jaar in overtreding.
geen humanitaire hulp bij ongelukjes van moeder aarde,,
eigenlijk!!als ik er zo over nadenk,,zeg maar,,
het zelfde als wat hun nu zelf doen,hulp geven alleen als ze er zelf beter van kunnen worden..
of beweren dat een ander toezichthouders/ controleurs moeten toe staan anders verhongeren ze de bevolking wat weer uiteindelijk in ahum terrorisme bv in iran/irak/en de omliggende landen van israel/en amerika.
maar nu mag je dit nog zeggen maar nog even en de EU waf waf sst koest gaan dit ook strafbaar stellen,ook allemaal grotendeels wannebee gelovigen..
zomaar wat gedachten.
Reactie door ad — maandag 13 september 2010 @ 20:27
@35 Jan Noort
Excuus voor de spelling van je naam ( ik reageer soms te snel zonder zorgvuldig nalezen en wordt steeds dyslectischer op mijn oude dag……)
De manier waarop Wilders moslims wegzet is zeer kwalijk.
Neemt niet weg dat “links” problemen met integratie van moslims negeert of onvoldoende uitspreekt.
In mijn ogen worden door moslims vrouwen en meisjes achtergesteld, homo’s niet geaccepteerd.
Eerwraak en minderjarige meisjesbesnijdenis onder dwang schijnt nog steeds voor te komen.
Elke godsdienst die vrouwen, homo’s, kinderen maatschappelijk achterstellen of mishandelen dient daarop aangesproken te worden.
Zo vind ik het celibaat in de RK kerk ook niet meer te accepteren anno 2010 en de manier waarop kinder mishandeling in de doofpot gaat ziek.
Ook de Bijbel mag niet boven de wet staan.
Reactie door Hugo Freutel — dinsdag 14 september 2010 @ 12:15
(42) Hugo Freutel:
Vierde en vijfde alinea: VOLKOMEN MEE EENS!
Jan.N
Reactie door Jan Noort — woensdag 15 september 2010 @ 11:38
(42) Hugo Freutel:
Ik had wat vergeten wat alinea 2 betreft.
1) Je kunt wel eens gelijk hebben wat betreft de “linkse” problemen met integratie. Hoewel de SP. ongeveer al 10 jaar geleden wees op mogelijke problemen, maar toen werd dat heel verontwaardigd als racistisch van tafel geveegd.
2)Die negatieve zaken die je aan de orde stelt, kan je toch niet toerekenen aan de gehele Moslim-gemeenschap?
Bovendien heb je wel eens naar de geluiden geluisterd uit andere gemeenschappen, b.v. van orthodox protestante kant, om maar iets te noemen?
Jan.N
Reactie door Jan Noort — woensdag 15 september 2010 @ 21:02
@12 Carla
Ik zie nu pas wat je hebt geschreven:
“Links nederland vond het altijd prachtig om christenen te verketteren, niks was te gek maar owee als je iets over moslims zegt, raar hoor,ik begrijp er niks meer van.”
Hoe kom je bij deze veralgemenisering?
Zij Lebbis en Jansen “Links Nederland”. Zouden ze wellicht ook nog gelovig kunnen zijn?
Hoe weet je dat zo zeker?
Een voorbeeld: De “Volks schrijver” Gerard Reve schreef dat hij god en de gedaante van een ezel had geneukt.
Reve was gedoopt Katholiek, gedoopt als een doopsgezinde dus hij was al volwassen en gedroeg zich ook behoorlijk devoot.
Toch stond toen de hele boel op zijn kop en van Van het Reve kon zeker niet gezegd worden dat hij links was. Hij was overduidelijk behoorlijk rechts.
Roelf
Reactie door R. van Bergen — dinsdag 21 september 2010 @ 11:57