Harry van Bommel

Weblog
Harry van Bommel

woensdag 12 januari 2011, 12.07 uur – Harry
Categorie: Algemeen, Harry vraagt

Monsterproces tegen Koerden

Morgen begint in Turkije een monsterproces tegen een groot aantal Koerdische politici. Hun misdaad? Ze zijn lid van de verkeerde politieke partij. Zo’n politiek proces past niet bij een land dat toegang wil krijgen tot de EU en dit kan dus niet zonder gevolgen blijven. Ik heb de minister van Buitenlandse Zaken gevraagd om waarnemers naar de rechtbank te sturen om een zelfstandig oordeel te kunnen vormen over deze gang van zaken. Nederland heeft dat vaker gedaan en de noodzaak daartoe is nu groter dan ooit. Ik heb de volgende vragen gesteld:

Update: antwoord van de minister van 21 januari 2011

Antwoorden van de heer Rosenthal, Minister van Buitenlandse Zaken, op vragen van het lid Van Bommel (SP) over een massaproces tegen Turks-Koerdische politici. (Ingezonden 12 januari 2011)

Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van een massaproces op 13 januari 2011 in de Turkse Koerdische stad Diyarbakir tegen onder andere 74 volgens de Turkse kieswet verkozen burgemeesters en gemeenteraadsleden? 1) Is het waar dat zij lid zijn van een legale politieke partij, zoals de DTP, die inmiddels BDP heet? Zo neen, wat zijn dan de feiten?

Antwoord op vraag 1
Ja. Naar ik begrijp, was in elk geval een aantal van deze 74 verdachten voor de toenmalige DTP politiek actief.

Vraag 2
Is het waar dat behalve deze beklaagden nog honderden mensenrechtenactivisten en andere maatschappelijk actieve burgers aangeklaagd worden op beschuldiging van lidmaatschap van een terroristische organisatie? Om hoeveel mensen gaat het naar uw informatie precies en is voor allen de aanklacht gelijk? Zo nee, wat zijn de verschillen? Is naar uw opvatting daadwerkelijk sprake van lidmaatschap van een terroristische organisatie of is hier sprake van politieke vervolging?

Antwoord op vraag 2
Genoemde verdachten maken deel uit van een groep van meer dan 1900 mensen die sinds april 2009 zijn opgepakt. Onder hen zijn journalisten, advocaten, bestuurders en medewerkers van ngo’s. Zij worden beschuldigd van lidmaatschap van de zogenaamde KCK, de vermeende civiele tak van de verboden PKK.

Vraag 3
Deelt u de opvatting dat het gaat om een politiek proces dat niet overeenkomt met de criteria van Kopenhagen en niet hoort in land dat kandidaat is voor het EU-lidmaatschap? Indien nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid de Turkse regering te melden dat een politiek proces ongepast is een rechtsstaat? Indien nee, waarom niet?

Vraag 4
Bent u bereid er bij de Turkse autoriteiten op aan te dringen deze verdachten te vrijwaren van rechtsvervolging? Zo nee, waarom niet?

Vraag 5
Bent u tevens bereid een vertegenwoordiger van de Nederlandse ambassade in Ankara aanwezig te laten zijn tijdens het proces om de gang van zaken te volgen? Zo nee, waarom niet?

Vraag 6
Wat zijn naar uw oordeel de gevolgen van een veroordeling voor de onderhandelingen over de toetreding van Turkije tot de EU? Kunt u dat toelichten?

Antwoord op vragen 3 t/m 6
Het zal moeten blijken of sprake is van een politiek proces. De EU ziet er, conform de politieke Kopenhagen-criteria, op toe dat in Turkije sprake is van een eerlijke en onafhankelijke rechtsgang. Ook Nederland volgt dit proces daarom op de voet. Zo was de Nederlandse Ambassade op de eerste dag, d.d. 18 oktober jl., van dit proces aanwezig. Indien de rechten van verdachten met voeten worden getreden, zal het Kabinet de Turkse autoriteiten hierop – zowel bilateraal als in EU-verband – aanspreken. Eerst zal het verloop van deze rechtszaak moeten worden afgewacht. Het Kabinet wil immers niet op de stoel van de rechter zitten. Turkije kan, tot slot, alleen lid van de EU worden als het aan alle toetredingsvoorwaarden, waaronder de Kopenhagen-criteria, voldoet.

1) Informatie van Koerdisch Instituut in Brussel. Zie voor “Lijst van de Koerdische gevangen genomen politici door de Turkse autoriteiten” www.kurdishinstitute.be/nederlands/1748.html.

Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid El Fassed (Groenlinks), ingezonden 7 januari 2011 (vraagnummer 2011Z00134)

13 reacties »

  1. Volkomen gerechtvaardigd deze vragen te willen
    stellen ..én beántwoord te zien.

    Echter hoé zou de Minister post willen beant-
    woorden als hem vanuit de hele wereld vragen
    bereiken over de toch wel tegenstrijdige manier
    van doen en denken door de PVV hiér te lande?

    Denkt déze Minister van Buitenlandse Zaken, dat
    zijn ‘antwoord’ gedoogd gaat worden, want
    ‘bijvallen’ zal er zeker niet zijn, als…..de
    Minister zijn verweer moet starten, met bijv.
    …”als ik éérlijk moet zijn”……..(zucht!)!

    Kortom, wát zou er gebéuren als Verhagen en
    Wilders eens sámen hun ‘lezingen’ zouden hou-
    den in Binnen- en Buitenland?
    Ook met ’schouderklopjes’ als de MP zou mee-
    gaan, uit….uh…bijv. solidariteitsgevoelens
    van DE Nederlanders onderling?

    Uitgesproken wakker Nederland moet het met ver-
    eende krachten zien te lukken slápend Nederland
    van hun dágdromen áf te helpen.

    Echter, wie beheren ook al weer, overkoepelend,
    de media en met name radio en televisie? Kijk!
    Ach zó?!

    Zuster Janneke schreef juf Gerrie in dec.2010
    een keurig briefje over de door haar te voeren
    huishouding maar wapperend met deze brief in
    haar hand staat Nederland vermoedelijk weer de
    nog komende tijd tot de volgende verkiezingen
    zwaar op de tocht!

    Verbijsterd ruim ik hier ‘t veld! Goedemorgen!

    INTERNET zal het moeten gaan winnen van de door
    censuur beperkte media in Nederland, en hun
    transparante politieke weblogs dragen daar in
    grote mate bij, daar waar de partij ‘zuiver’
    en ‘gedisciplineerd’ opereert.

    Stevig Praktiseren doet de SP absoluut!

    Ook de Koerden krijgen derhalve van de SP zo
    veel mogelijk aandacht en je moet Van Bommel
    héten…én wéten, dat zaakjes weer stipt en
    puntsgewijs worden aangepakt! Steeds Parater!

    Madelief

    Reactie door Madelief — donderdag 13 januari 2011 @ 06:50

  2. Vind je niet Harry dat (wij) een beetje op de USA gaan lijken. We bemoeien ons maar met iedere binnenlandse aangelegenheid. Niet met wapens maar toch. En natuurlijk van uit (ons) perspectief omdat het allemaal fout is.
    Heb jij al wat gedaan aan die waxinelichtjehouder die al maanden in het gevang zit. Terwijl als Jan met de Pet kreupel wordt geslagen de verdachte na 14 dagen al weer vrij fluitend rondloop.
    En gaan (we ) in een land er flink tegenaan omdat daar vrouwen als beesten worden behandeld is het ook weer niet goed.

    Reactie door De Hakker — donderdag 13 januari 2011 @ 10:01

  3. Je moet ertegen blijven ageren, maar het Koerdische volk wordt in veel landen in de hoek gedreven en klein stukje is nu z.g.n. vrij, maar onderling zijn ze het ook oneens. En wie moet er nu wat van zeggen in deze regering. Een land wat moeders van kinderen scheid en gewoon uitzet. Tegen alle verdragen in een land wat weer soldaten naar Afganistan stuurt terwijl 70% van de bevolking tegen is. Erger nog democratisch zich noemende partijen schoferen hun eigen kiezers door in te stemmen “of te willen” terwijl hun kiezers leden tegen zijn en in grote getalen. Vanuit Nederland kunnen we de wereld niet regeren. Tunesie, Turkije, Isarael we kunnen er tegen ageren moeten we ook doen, maar thats is all. Democratie en veranderingen komen van binnen uit Irak Agganistan Balkanlanden daarvan moeten we leren je kan geen democratie opleggen

    Reactie door Harry Sangers — donderdag 13 januari 2011 @ 12:48

  4. OT:
    waarom het aanbod van Iran afwijzen om u te laten rondleiden door Iran’s nucleaire faciliteiten. Het is een gebaar van Iran tot goede wil. Het argument dat EU diplomaten niet voldoende kennis beschikken is kul. Iran staat bij herhaling toe dat deze EU diplomaten nucleaire experts als begeleider meenemen. Na alle onjuiste berichtgeving omtrent Iran lijkt me het een mooie gelegenheid om feiten van fictie te leren onderscheiden.

    Het is een gebaar van goede wil aan de kant van Iran.

    Laat ik u er aan herinneren dat inspecties en rapportages van de IAEA in het verleden niet puur technisch bleken te zijn. Er staan aantoonbare onjuistheden in hun rapportages. De IAEA lijkt politiek gemotiveerd om niet geheel correct te rapporteren. Herinnerd u zich het uranium deuteride sprookje nog? Wees nu eens eerlijk.

    Neem de uitnodiging van Iran aan en controleer ook eens de controleur; de IAEA.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 13 januari 2011 @ 19:19

  5. hoi
    ik ben bijne 19 maand in azc dronten wonnen ik heb 2 kindereen ik heb leezen van deze schrijven maar ik niet good begrijpen misschien ik nu fout scrijven maar ik wiel good lezen en good weten be dank voor deze
    met grote vriendelek

    Reactie door yusuf varisli — vrijdag 14 januari 2011 @ 10:43

  6. Goede actie Harry van Bommel.

    Terugkoppeling van de antwoorden op je kamervragen naar je blog, zou ik interessant vinden ook m.b.t. tot andere onderwerpen die je aankaart op je blog.

    Reactie door Hugo Freutel — vrijdag 14 januari 2011 @ 13:10

  7. @4 Yusuf,

    Ik zal je helpen te verbeteren en hoop dat je er iets van leert.

    Hoi

    Ik woon nu bijna 19 maanden in het azc Dronten, ik heb 2 kinderen en ik heb les in lezen en schrijven in nederlands maar ik begrijp het niet goed.
    Misschien dat ik nu fout schrijf, maar ik wil goed lezen en goed weten waar het over gaat.
    Bedankt.
    Met vriendelijke groeten,

    Yusuf

    Reactie door yusuf varisli — vrijdag 14 januari 2011 @ 10:43

    Reactie door Anja — vrijdag 14 januari 2011 @ 23:04

  8. beste mensen,
    gelukkig wij zijn eens dat Turkse regim geen fatsoenlijke beslising over deze zaak heeft genomen.
    verder wat kan Harry doen in zulke gevalen ?
    Harry van Bommel is met de portefeuille van Buitenlandse Zaken belast,
    andere zaken hoven/ kunnen wij niet van hem verwachten. er zijn andere kamerleden die daarover gaan.
    het is niet makkelijk dat je vanuit Nederland een andere land besturen, maar het is de taak dat je kritiek geven op bepaalde punten die je niet mee eens zijn.
    en verder mag je acties doen, op internationale schal de machtige instelingen onderdruk huidden, media gebruiken, ezv.
    volgens mij doet Harry in dit geval volledig.
    hier komt een paar vragen?
    - als Harry deze vragen had niet gesteld wat hadden wij tegen hem gezegd ?
    - wat had Harry moeten doen?
    - wat zou jij/u doen als jij/u hem was ?
    - wat zijn jou/uw voorstellingen voor Harry?
    - hoe kunnen wij (de webloglezers) steun aan hem geven?

    Reactie door Serdar Dosky — zaterdag 15 januari 2011 @ 00:25

  9. Van middelkoop en beatrix als leden van de nederlandse theepartij, wat vind de SP daarvan, ga je daar nog geluid over maken Harry? Mijn kleindochter vraagt: Mag ik ook aan navopartners vragen om de buren onder druk te zetten en ben ik dan geen landverrader? Gaan de geschiedenisboekjes over beatrix ook herschreven worden zoals bij haar vader? Mijn antwoord was:Psychopathie is een nature/nurture factor,dus van die kant kunnen we met ingekruiste zorreguita nog veel meer verwachten.

    Reactie door tael — zaterdag 15 januari 2011 @ 10:15

  10. @ 4, Yusuf.
    Ik heb gelezen en ook begrepen wat je bedoelt.
    Anja heeft het goed vertaald (@6).

    Vast en zeker dat jij binnen 3 jaar heel goed
    Nederlands ook zal schrijven.

    Je begrijpt al heel veel maar Nederlands is
    niet een eenvoudige taal voor veel mensen, die
    hier graag willen wonen, werken, en blijven!

    Toevallig ontmoette ik de laatste tijd al heel
    wat mensen die het goed gelukt is om de taal
    ook prachtig te spreken en er dus ook een goe-
    de baan door hebben gekregen.

    Ik wens jou, ook voor je kinderen en familie
    een goede toekomst.
    Doorgaan met jouw goede voornemens Yusuf!

    Hartelijke groeten,

    Madelief

    Reactie door Madelief — zaterdag 15 januari 2011 @ 10:34

  11. Ik heb zoveel respect voor Harry van Bommel.

    Reactie door Fadile Tuncel — zaterdag 15 januari 2011 @ 12:11

  12. Hopelijk krijgen wij antwoorden op deze vragen. Volledig mee eens om zich hiermee te bemoeien. Koerdische volk wordt onderdrukt en Turkije verzint altijd iets om Koerden vervolging legaal te maken.
    Als we ons er niet mee bemoeien, zal Turkije rustig zijn gang gaan.
    Bovendien Turkije wil toetreden tot de EU, dus eerst zien hoe de Turkse regering is.

    Reactie door chia — zondag 23 januari 2011 @ 09:42

  13. Ik ben het eens met @Chia

    Reactie door Koerd — donderdag 9 juni 2011 @ 10:38

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

31 queries. 0,202 seconds. Powered by WordPress

Harry Twittert

  • Kamervragen gesteld over de schandalige behandeling douane van Turkse zanger Arif Sag. 'n Smet op jubileumjaar. NL zou excuus moeten maken.
  • Geef SP-senator Eric Smaling een duwtje. Sponsor ook zijn wandeltocht voor de vluchtelingen: http://t.co/EGJkr8fH
  • Jongeren G500 richten OranjePAC op. Ik zeg: BAM!
  • Uri Rosenthal wil op NAVO-top praten over kernwapens maar die in Volkel wil hij niet aan de orde stellen. Zo blijven we n filiaal vd VS.
  • Kamervragen over dreigende executie Iraanse homo's http://t.co/oLQprk5Y