vrijdag 20 juni 2014, 15.05 uur – Harry
Categorie: Geen categorie

WEDUWEN WACHTEN TE LANG

Vorig jaar trof Nederland een regeling om weduwen van slachtoffers van standrechtelijke executies in Indonesië een schadevergoeding uit te betalen. De advocaat van de Indonesische weduwen beschuldigt de staat ervan dit bewust te vertragen. Twee weduwen die mogelijk voor een schadevergoeding in aanmerking zouden komen, zijn inmiddels overleden. Haast is daarom geboden. In onderstaande vragen roep ik de minister van Buitenlandse Zaken daartoe op:

Update: hier tref je de antwoorden aan.

1
Bent u bekend met de beschuldiging van de advocaat van de Indonesische weduwen van slachtoffers van standrechtelijke executies dat uitbetaling van een mogelijke schadevergoeding opzettelijk wordt getraineerd? 1) Wat is uw reactie hierop?

2
Kunt u bevestigen dat tot nu toe slechts één claim is toegekend? Indien neen, wat zijn dan de feiten?

3
Kunt u verder bevestigen dat twee van de 17 weduwen inmiddels zijn overleden? Indien neen, wat zijn dan de feiten?

4
Is het juist dat na een half jaar beraad de claims van 14 van de weduwen in eerste instantie onvoldoende zijn bevonden? Indien ja, waarom werden deze onvoldoende bevonden? Indien neen, wat zijn dan de feiten?

5
Is het verder juist dat als een weduwe overlijdt haar claim niet automatisch overgaat op haar kinderen? Indien ja, waarom is hiervoor gekozen? Indien neen, wat is hier dan over afgesproken? Klopt het dat deze procedure afwijkt van een lopende procedure voor de rechter?

6
Wat is uw reactie op de beschuldiging van de advocaat van de weduwen dat overdreven veel bewijs gevraagd wordt? Kunt u uw antwoord toelichten?

7
Deelt u mijn opvatting dat het van groot belang is dat er spoedig opheldering over komt of de weduwen recht hebben op een schadevergoeding? Indien ja, ziet u mogelijkheden om de procedure te versnellen? Indien neen, waarom niet?

Bron:

1
‘Sympathieke’ regeling levert stokoude weduwen nog niets op, http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2014/mei/22/sympathieke-regeling-levert-stokoude-weduwen-nog-1382265, 22 mei 2014.

2 reacties »

1. Harry,

Heel goed om hier aandacht voor te vragen.De erkenning van de misdaden in Ned. Indie gepleegd gaat nog steeds niet van harte.Gerdi Verbeet roept in radio spotjes op om volgende om a.s. Zaterdag naar de Veteranen dag te komen. Met de link naar haar vader die Indie-ganger was.En daarna komt het : Eerbetoon aan allen die aan vredesmissies hebben meegedaan. Ziet zij de politionele acties echt als een vredesmissie ?

Ko Ruijter

Reactie door Ko Ruijter — maandag 23 juni 2014 @ 19:11

2. @1, Ko, is het beoordelen van politionele acties, door
    het Min.v.Defensie extra aandacht kreeg, nadat men
    acties met een niet strikt duidelijk oorlogskarakter te
    lijf ging met de zgn. missies?

Intussen heeft het begrip vredesmissie bepaalde gevoelens
    te weeg gebracht, maar ook de zgn vechtmissie doet ánders
    dan v-r-e-d-e vermoeden, al zou men denken dat die uit-
    eindelijk goed resultaat zal opleveren.

Voor de nu ook kleinkinderen van ‘vechtmissie’-gangers is
    het wóórd ‘vredesmissie’ een vriendelijker woord om over
    de eigen situatie te ‘vertéllen’.
    Dat gekozen leugentje om bestwil zal men kiezen om het
    eigen geweten niet te veel te belasten, maar de echte
    stokoude mens weet, uit de/hun praktijk, wel beter.

Genoeg mensen,vast en zeker, die zich onprettig zullen
    (gaan) voelen als de deksels van de doofpotten worden
    afgenomen en de geestelijke-luchtverontreiniging een ont-
    stellende ‘vervuiling’ teweeg gaat brengen, lijkt mij?

Madelief

Reactie door Madelief — vrijdag 27 juni 2014 @ 10:26