zaterdag 25 februari 2017, 8.59 uur – Harry
Categorie: Algemeen, Harry vraagt

Moord in Parijs

Op dit weblog heb ik al eerder aandacht geschonken aan de brute moord op drie Koerdische activisten in Parijs in 2013. Radioprogramma Argos besteedde laatst een uitzending aan deze kwestie waarin twee vragen centraal stonden: zat de Turkse geheime dienst achter de moordaanslag in Parijs en liet de Nederlandse justitie zich ongewild voor een karretje spannen? Voor mij en mijn collega Sharon Gesthuizen was dit aanleiding voor onderstaande vragen:

1
Is bij de Nederlandse autoriteiten bekend dat de verdachte van de Parijs-moorden Ömer Güney, die in december 2012 samen met 54 andere personen in Ellemeet werd opgepakt, in december 2016 in Frankrijk is overleden?

2
Heeft Nederland over de drievoudige moord in Parijs en de arrestatie van de hoofdverdachte vijf weken daarvoor in Nederland contact gehad met de Franse autoriteiten, zo ja wanneer was er contact en welke informatie is daarbij uitgewisseld?

3
Is bij u bekend dat de verdachte volgens de aanklacht van het Franse openbaar ministerie in opdracht van de Turkse geheime dienst MIT infiltreerde in Koerdische kringen en dat ook zijn aanwezigheid in Ellemeet in de aanklacht expliciet genoemd wordt als onderdeel van deze infiltratie?

4
Deelt u de visie van het Frans openbaar ministerie dat er aanwijzingen zijn dat de verdachte van de drievoudige moord al in Nederland bezig was met het beramen van een moordaanslag?

5
Heeft Turkije Nederland geïnformeerd over de aanwezigheid van een Turkse infiltrant bij een Koerdische bijeenkomst in de eerste week van december 2012 en/of wist Nederland via andere kanalen van de aanwezigheid van deze geheim agent?

6
Nederland werkt samen met Turkije in de strijd tegen terrorisme; is bij die uitwisseling, mogelijk onbedoeld, informatie beschikbaar gesteld die later is misbruikt tegen Koerdische activisten?

7
Wat kunt u doen om te voorkomen dat informatie in verkeerde handen valt dan wel wordt misbruikt om afrekeningen op te kunnen zetten?

8
Heeft de aanslag in Parijs en de eerdere aanwezigheid in Nederland van de hoofdverdachte van die aanslag geleid tot terughoudendheid in de samenwerking met Turkije?

9
Wat doet Nederland, gelet op nieuwe moordcomplotten waarover Duitse media hebben bericht, om afrekeningen op Nederlands en Europees grondgebied te voorkomen?

2 reacties »

1. Beste Harry,

Belangrijke vragen – ik hoop dat u antwoord krijgt.
    Ik heb zo nu en dan “live”gekeken hoe ministers antwoorden – en dan worden de meeste antwoorden niet gegeven. Misschien dat die later schriftelijk volgen.
    Als dit niet zo is – dan hebben we een probleem.

Mag ik u bij deze bedanken voor uw inzet – U was in het kader van een ander vraagstuk (oekraine) een van de weinige kamerleden die begrepen heeft dat Nazistische en Anti-semitische aanvallen op etnische Russische minderheden in Oost-Europa totaal niet passen binnen een nastrevenswaardig Europa. Het heeft mij totaal ontgoocheld dat D66, VVD, Groen Links, PvdA -om maar een paar partijen te noemen – hieraan voorbij zijn gegaan – eigenlijk niet meer serieus kunnen worden genomen qua mensenrechten.

Reactie door Hans van Achterberg — zaterdag 4 maart 2017 @ 22:02

2. Anyway, mijn stem is gegaan naar:

Lilian Marijnissen!

Lilian: Give them HELL!!!!

Reactie door Rootman — woensdag 15 maart 2017 @ 17:30